Home Destacats Els jogueters avaluen positivament l’autoregulació de la publicitat del sector en mitjans...

Els jogueters avaluen positivament l’autoregulació de la publicitat del sector en mitjans durant el 2023

0
SHARE
Alguns joguets produïts a la Foia de Castalla.

Coincidint amb el segon aniversari de la posada en marxa del Protocol per al Foment de l’Autoregulació de la Publicitat Infantil de Joguets signat pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 amb l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ) i Autocontrol i la funció del qual és el seguiment del ‘Codi d’Autoregulació de la Publicitat Infantil de Joguets’ de l’AEFJ, la Comissió de Seguiment de la Publicitat ha fet públic les dades d’activitat de control de la publicitat de joguines el 2023, realitzada pel organisme espanyol d’autoregulació publicitària, Autocontrol.

La Comissió de seguiment del Codi està presidida pel Director General de Consum, Daniel Arribas, i també participen representants de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), de l’AEFJ, de l’Associació Espanyola d’Anunciants (AEA), dels consumidors (CCU) i d’Autocontrol. Les empreses adherides al Codi d’Autoregulació de la Publicitat Infantil de Joguets de l’AEFJ es comprometen a respectar les normes contingudes en aquest Codi, a través de les quals cal i amplia l’abast de les obligacions legals exigibles a la publicitat i promoció de joguets adreçada a menors, en benefici de l’interès general, dels consumidors i del mercat.

Control previ de la publicitat

Al 2023 Autocontrol va revisar, abans de la difusió, prop de 1.000 projectes d’anuncis de joguetsper verificar-ne l’adequació a la normativa legal i deontològica. Del total d’informes emesos, un 71,2% van ser positius, en un 28,7% es va recomanar introduir algun canvi a l’anunci i no hi va haver cap informe negatiu o que desaconsellés la difusió de l’anunci.

Entre els canvis aconsellats hi ha, el primer lloc, “afegir indicacions amb informació addicional” -per exemple, ús de piles, es ven per separat, cal muntar-lo…-, seguida de la “manca de referència directa de mida del producte” . La Comissió de Seguiment del Codi de Publicitat de Joguets ha coincidit en la valoració positiva d’aquestes dades, i destacar que l’ús d’aquesta eina de control voluntari per part de la indústria del ram, i també de les agències de publicitat i els mitjans –especialment les televisions-, ha permès detectar i corregir quan cal els projectes d’anuncis de joguets abans de la difusió per assegurar-ne la correcció legal i deontològica.

Resolució de reclamacions

Durant el 2023, el Jurat d’Autocontrol només va rebre 8 reclamacions sobre anuncis de joguines. Totes van ser desestimades. En el marc de la Comissió de Seguiment s’ha presentat també l’Informe amb els resultats de l’avaluació de la publicitat de joguines difosa per televisió durant la Campanya de Nadal 2023-2024, realitzat per les organitzacions de consumidors i usuaris participants a la Comissió a partir d’una mostra de més de 100 creativitats diferents emeses a la televisió.

Aquesta avaluació posa en relleu un compliment de la normativa legal i deontològica pràcticament total a la mostra analitzada, amb una millora progressiva en la clarificació de l’ús de la ficció animada i sense que s’hagen detectat continguts inadequats per al desenvolupament dels menors o que puguen suposar una influència indeguda sobre xiquets i xiquetes.

També s’observa una consolidació en la utilització del sistema de pictogrames desenvolupat per AEFJ, que han substituït en la majoria dels casos les tradicionals llegendes informatives.