L’Ajuntament de Muro busca la reflexió ciutadana per a prendre consciència col·lectiva del que suposa la gestió dels residus. Es tracta d’una responsabilitat compartida entre les administracions i la ciutadania, és un servei bàsic que pot suposar un greu problema o una aposta per un futur millor per a la següent generació. Convertir les deixalles en matèries primes de valor pot significar un control del possible increment de la taxa en el futur i una menor contaminació.
La Regidora de Residus Urbans, Sara Beneyto, ha actualitzat les dades de la gestió de residus sòlids urbans i ha recordat la importància de reciclar tant per motius econòmics com ambientals. Muro forma part del Consorci Terra, que disposa de la planta de Xixona, dotze ecoparcs fixes i sis mòbils que processen fins a 90.000 tones anuals, i en breu posarà en funcionament un Centre de Gestió de Voluminosos amb capacitat per a 20.000 tones l’any.
Beneyto ha recordat que l’Ajuntament només s’encarrega de la recollida i el transport dels residus, mentre que el tractament correspon al Consorci Terra amb el suport de la Generalitat Valenciana i la Diputació, uns costos que després repercuteixen al Consistori, i que aquest per normativa europea es veu amb l’obligació de traslladar al 100% en una taxa a cada domicili i negoci, el que vol dir que quant menys coste el servei, menys s’haurà de pagar a la llarga.
Pioners en la recollida d’orgànica
Actualment només deu municipis del consorci compten amb el contenidor marró, i Muro va ser el primer a implantar-lo l’any 2020. A la localitat ja hi ha trenta-tres contenidors marrons i 720 famílies inscrites, davant les quals la regidora ha remarcat que és “tan fàcil com demanar la clau a l’Ajuntament i apuntar-se” per separar els residus orgànics. Un gest que abarata considerablement la factura total del servei, perquè la recollida de l’orgànic és molt més barata que la del contenidor gris.
Les xifres de 2024 mostren que encara hi ha marge de millora: es van recollir 2.681.820 kg al contenidor gris i només 47,260 kg al marró, la qual cosa situa la recollida selectiva en un 17%, lluny del 50% que exigeix la Unió Europea. Aquesta manca de separació té un impacte directe a la butxaca: per cada tona de fracció resta es paguen 58,96 € més IVA, mentre que la tarifa oficial del contenidor marró és de 23,18 € més IVA, si bé enguany, gràcies al bon ús ciutadà, el cost real s’ha reduït fins a 11,59 € més IVA.
En canvi, pel paper-cartró, el vidre i els envasos -contenidors blau, verd i groc- l’Ajuntament ingressa diners. “Com més orgànica aboquem al marró, menys pagarem tots i alhora allargarem la vida útil de la planta de Xixona, prevista per a trenta anys”, ha insistit Beneyto, qui també recorda que “el reciclatge no només no ens costa diners al poble, sinó que ens dona beneficis per a poder explorar vies com la baixada de la taxa”.
Tirar la brossa a l’hora fixada en estiu
La regidora ha subratllat també el component cívic de la gestió de residus. L’Ordenança Municipal de Convivència Ciutadana i la reguladora del servei d’RSU fixen franges horàries per dipositar la brossa; però, amb la calor, s’han multiplicat les queixes per males olors a les illes de contenidors perquè hi ha veïns que deixen les bosses fora d’horari i fins i tot fora dels contenidors.
Per això, a partir de l’1 de juliol, es faran complir estrictament les ordenances i s’obriran expedients sancionadors a qui incomplisca els horaris o llance fem on no toque. Igualment, es vigilarà el desbrossament i el manteniment de solars i parcel·les privades, atés que, com ha remarcat la regidora, la netedat és “una qüestió de respecte col·lectiu” i “un poble net diu molt de la gent que hi viu”.
Beneyto ha conclòs que avançar cap a l’economia circular és una responsabilitat compartida: “Únicament i no és poc, paguem pel contenidor gris i pel marró; per això, si volem estalviar a la factura de la brossa i protegir el medi ambient, cal reciclar més i millor”.
Com ha recordat la regidora, “la millor notícia que podríem donar a final de l’estiu quan fem balanç és que no hem tingut que fer cap multa, que la gent s’ha comportat com cal”. De fet, la voluntat municipal és poder arribar a bonificar al major nombre possible de persones la taxa, tindre que augmentar l’exigència sancionadora s’explica perquè s’està incomplint sistemàticament la normativa horària i generant fortes molèsties veïnals.
Des del departament s’està obert a qualsevol queixa o suggeriment de millora que pot fer-se arribar per registre d’entrada, al temps que es segueix treballant en les noves contractes de recollida i neteja viària per a aportar millor solucions amb el reforç de personal i millora de contenidors, però mentrestant es demana respecte a la ciutadania per a no agreujar problemes.