L’Ajuntament d’Ibi avança en la implantació del II Pla Municipal d’Igualtat 2026-2030, un full de ruta que parteix d’un diagnòstic de la realitat del municipi i que estableix les línies d’actuació principals per als propers quatre anys. La professora ajudant doctora i investigadora del Departament de Sociologia de la Universitat d’Alacant i Doctora en estudis interdisciplinaris de gènere, Marta Monllor, han realitzat la presentació del II Pla.
El document analitza la situació de dones i homes a Ibi a través de 87 indicadors, distribuïts en quatre grans àrees: governança i participació social; qualitat de vida, benestar i entorn; economia i ocupació; i violència de gènere i altres formes de violència envers les dones. El diagnòstic combina registres oficials, dades municipals, una enquesta duta a terme a 1.251 persones d’Ibi -feta al 2021- i processos de participació ciutadana amb aproximadament 100 participacions.
Entre els principals resultats destaca la persistència de bretxes de gènere en el repartiment de les cures, l’educació, el mercat laboral, la participació en determinats espais de decisió i la percepció de seguretat a l’espai públic. Les dones dediquen més temps a les cures i al treball domèstic que els homes.
Una de les dades més significatives del diagnòstic es troba a l’àmbit de la coresponsabilitat. En un dia de feina, les dones d’Ibi dediquen 1,3 hores més a les tasques domèstiques i una hora més a les cures que els homes. La diferència arriba a les 14,7 hores setmanals addicionals de treball no remunerat. L’estudi també mostra diferències en les responsabilitats de cura: el 54% dels homes declara no tenir-ne responsabilitats, enfront del 31% de les dones.
L’educació constitueix un altre dels àmbits analitzats. A la Formació Professional, les dones representen el 42% de l’alumnat matriculat, amb una distribució desigual per famílies professionals que reflecteix segregació per sexe: ells tenen més presència en fabricació mecànica i informàtica, mentre que elles es concentren en major mesura en Serveis Socioculturals i la Comunitat i Integració Social.
Bretxa labora el ocupació
El diagnòstic identifica l’ocupació com un altre dels grans àmbits en què persisteixen diferències. Les dones representen el 39,8% de les afiliacions a la Seguretat Social a Ibi, davant del 60,2% dels homes. Tot i això, suposen el 66,1% de les persones en atur registrat. La distribució sectorial també presenta diferències: la indústria concentra el 57,1% de l’ocupació masculina, mentre que els serveis representen el 55,8% de l’ocupació femenina.
Així mateix, el 67% de les afiliacions a temps parcial correspon a dones, davant d’una major presència masculina a les afiliacions a jornada completa. En total, Ibi registra 1.487 persones en situació d’atur, 966 de les quals són dones. A més, el 47% de les dones aturades tenen més de 55 anys.
Representació femenina desigual
El diagnòstic també reflecteix una realitat diversa en matèria de participació. Les dones ocupen actualment 13 de les 21 regidories de l’Ajuntament d’Ibi, el 61,9%, encara que a les eleccions municipals del 2023 van encapçalar únicament 3 de les 9 candidatures. La bretxa es fa especialment visible en alguns espais associatius i festius. A la Comissió de Festes, les dones ocupen 7 dels 43 càrrecs, el 16,3%, davant del 83,7% d’homes.
En paral·lel, el 76,1% de la població afirma conèixer almenys un programa municipal d’igualtat o contra la violència de gènere, encara que el coneixement és més gran entre les dones (82%) que entre els homes (71%).
La percepció de l’espai públic és un altre dels elements destacats. El 31% de les dones d’Ibi afirma sentir-se insegura de nit en alguna zona del municipi, davant del 13% dels homes. El diagnòstic assenyala a més que només el 17,6% dels carrers amb nom de persona estan dedicats a dones.
Violència de gènere
En matèria de violència de gènere, l’Ajuntament compta amb mecanismes de coordinació i atenció, entre ells el seguiment de les víctimes donades d’alta al sistema VioGén, un protocol interinstitucional i els Punts Violeta, que s’organitzen i dinamitzen des del 2018. El nombre de dones integrades al sistema de VioGen actualment, s’ha quadruplicat respecte al 2022.
El diagnòstic incorpora a més una dada especialment rellevant: el 36% de les dones d’Ibi amb parella actual o passada va manifestar haver viscut alguna situació de control, gelosia excessiva o una altra forma de violència en la relació a l’enquesta formulada al 2021.
Seguiment del pla
A partir dels resultats del diagnòstic, el II Pla Municipal d’Igualtat estructura les actuacions en quatre àrees de treball i diferents línies d’actuació, amb mesures previstes a curt, mitjà i llarg termini. El Pla s’ha elaborat prenent com a referència els indicadors de gènere i les aportacions obtingudes mitjançant consultes i tallers participatius.
L’Ajuntament destinarà 35.000 euros anuals a les polítiques contemplades al Pla, amb càrrec a la partida municipal de Polítiques d’Igualtat, a la qual cosa es podran sumar subvencions de la Diputació, la Generalitat i l’Estat. El seguiment es realitzarà a través d’una Comissió de Seguiment, integrada per les coordinacions i responsables d’àrea, que celebraran una sessió de treball anual per avaluar el grau de compliment i establir les prioritats dactuació.
Amb aquest II Pla Municipal d’Igualtat, Ibi disposa d’una eina de planificació per als propers quatre anys basada en dades i participació, orientada a continuar incorporant la perspectiva de gènere a les polítiques municipals i a actuar sobre les desigualtats detectades en àmbits com les cures, l’ocupació, la participació social, l’espai públic i la prevenció de la violència contra les dones.






