Home Alcoià L’atenció telefònica segueix predominant en Atenció Primària després de recuperar el format...

L’atenció telefònica segueix predominant en Atenció Primària després de recuperar el format presencial en Sanitat

623
0
SHARE

Els centres d’Atenció Primària de la Comunitat Valenciana han concertat un total de 350.686 cites telefòniques i 304.908 presencials en la primera setmana en què s’ha pogut triar entre les dues modalitats a través de l’APP GVA + Salut, el web de Sanitat, trucant a el centre mèdic o a el telèfon addicional 961.839.000.

Aquest primer balanç, per a la Consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, és positiu: “Segons el problema que necessita resoldre, la persona pot optar per l’atenció telefònica o per la presencial quan demana cita a Primària a través de l’APP, el web o per telèfon. Són formes complementàries d’atenció i les dues estan tenint una bona acollida per part de la ciutadania”. En aquest sentit, Barceló ha destacat que “les cites telefòniques s’han consolidat entre la població per resoldre problemes que no necessiten atenció presencial, especialment en Medicina de Família i Pediatria”.

Això és així perquè, durant l’època més dura de la pandèmia, l’atenció telefònica ha permès als usuaris i usuàries comunicar-se amb els professionals sanitaris per resoldre dubtes puntuals, conèixer resultats d’exploracions complementàries o rebre informació d’interconsultes amb altres especialistes. A més, via telefònica, s’han desenvolupat consultes clíniques en situacions en què no es precisava atenció presencial per tractar-se d’un problema ja con-gut, valorat en consultes anteriors o que no requeria d’exploració física; s’ha fet el seguiment i control de problemes crònics (monitorització de pes, tensió arterial o control glucèmic); s’ha vigilat el compliment de pautes d’alimentació i exercici físic i s’han desenvolupat activitats d’educació, reforç i millora de el coneixement de la malaltia per part de l’pacient i el seu autocontrol.

Pel que fa a les consultes telefòniques, el 71% ha estat per a Medicina de Família; 18% per a Infermeria, 10% per Pediatria i l’1% restant per la llevadora. La majoria de cites per a assistència telefònica (86%) s’han concertat trucant a el propi centre de salut o acudint a taulell, la via de petició predilecta, per davant de l’APP GVA + Salut (8%) i el web de la Conselleria d’ Sanitat Universal i Salut Pública (5%) (consultar aquí). Els patrons es reprodueixen en les consultes presencials: la meitat ha estat per a Medicina de Família, seguida d’Infermeria (39%); un altre 9% ha estat consultes de Pediatria i l’1% restant per veure a la llevadora o al l’llevador. La majoria de les consultes presencials -en concret, 264.586- també s’han tramitat trucant als propis centres o anant a l’taulell, un altre 9% a través de l’aplicació per a telefonia mòbil GVA + Salut i un 4% s’ha gestionat a través de la web.

A aquestes vies de sol·licitud de cita cal sumar el telèfon addicional 961.839.000, a què es pot recórrer en cas d’estar saturada la línia de centre i que ha concertat un total de 147 cites presencials des de dilluns passat. En qualsevol cas, “l’objectiu és optimitzar l’assistència, prevenir que hi hagi un nombre més gran de persones en els centres d’Atenció Primària i evitar a la ciutadania desplaçaments innecessaris”, ha assenyalat la consellera.