Home Alcoi Presentada en Alcoi l’expossició ‘Territoris propis. Art contemporani de la Generalitat Valenciana’

Presentada en Alcoi l’expossició ‘Territoris propis. Art contemporani de la Generalitat Valenciana’

325
0
SHARE

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), José Luis Pérez Pont, ha presentat aquest matí l’exposició ‘Territoris propis. Art contemporani de la Generalitat Valenciana’. Des de hui, 10 de novembre, i fins al 9 de gener de 2022, aquesta selecció d’obres del fons artístic de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport visibilitzarà diferents formes d’expressió a la Capella de l’Antic Asil d’Alcoi.

 Aquesta mostra reuneix peces adquirides en 2017 i 2018 en el marc del Pla incentiu del patrimoni artístic valencià, que té com a finalitat impulsar el mercat artístic contemporani i acostar al públic un conjunt de peces representatives de l’estat de la creació artística al territori valencià. Amb l’última adquisició, ‘Art contemporani de la Generalitat Valenciana IV’, la Conselleria ha sumat 37 noves obres al fons artístic, per la qual cosa ja són 110 les peces adquirides a artistes amb una inversió que arriba als 1,5 milions d’euros.

 Moltes vegades només veiem el resultat final de les obres i el procés de creació queda en un segon pla. Amb ‘Territoris propis’, la fotografia, la tècnica tèxtil, la robòtica i la informàtica visibilitzen com cada artista utilitza determinats materials o tècniques per a expressar-se en el seu procés artístic personal”, ha assenyalat Pérez Pont.

 En aquest sentit, el regidor de Cultura d’Alcoi, Raül Llopis, ha destacat “l’aposta de la Conselleria de Cultura per acostar l’art contemporani valencià i la seua heterogeneïtat als veïns i veïnes i visitants d’Alcoi amb una exposició de grandíssima qualitat”.

 La Capella de l’Antic Asil d’Alcoi reuneix quatre propostes que visibilitzen aquesta heterogeneïtat en la creació artística contemporània valenciana: ‘Paracas’, de Teresa Lanceta; ‘Spectrum Screensaver’, d’Inma Femenía; ‘Structure 3#’, de Moisés Mañas, i ‘Afronauts’, de Cristina de Middel.

 La videoinstal·lació ‘Spectrum Screensaver’ (2014), d’Inma Femenía, parteix d’una percepció del món actual determinada pels mitjans digitals, utilitzats com un nou llenguatge en què elements com les vibracions lumíniques o els píxels esdevenen clau en l’entorn digital. Femenía aconsegueix crear un ambient digital que ens fa reflexionar sobre com hem naturalitzat els processos digitals.

 L’obra de Teresa Lanceta, ‘Paracas’ (1998), uneix pintura i costura, parant atenció a un mitjà artesanal que revisa en clau vindicativa. El títol és un homenatge a la cultura de Paracas, una civilització precolombina del Perú que fabrica teixits, entesos en el context de l’economia familiar i, per això, de la col·lectivitat femenina, principalment.

 Per la seua banda, ‘Mbulumbublu’, ‘Miwito’ i ‘Bambuit’ són tres fotografies de Cristina de Middel de la sèrie ‘Afronauts’ (2013). En aquestes l’artista parteix de la peculiar història del professor de ciències de Zàmbia Edward Makuka per a recrear un conjunt d’escenes en què indaga en la redefinició de la fotografia i el seu potencial per a contar històries d’una manera diferent.

 Finalment, Moisés Mañas, amb la seua instal·lació ‘Structure 3#’ (2017), ofereix reflexions innovadores a través d’una revisió completa del concepte d’escultura partint de l’acoblament industrial i la programació informàtica. La unió de les diferents parts de la peça dona com a resultat una obra que mescla mecànica, electrònica i naturalesa, amb la qual cosa s’evidencia com l’industrial ha trencat hui dia amb la idea tradicional d’art.

 

Pla incentiu del patrimoni artístic valencià

 Les adquisicions que s’emmarquen en el Pla incentiu del patrimoni artístic valencià, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport en 2017, continuen amb el seu itinerari per a visibilitzar la creació d’art contemporani al llarg de les comarques.

 Hui també s’ha inaugurat ‘Veus pròpies. Art contemporani de la Generalitat Valenciana’ al Museu Antonio Ferri de Bocairent, amb obres adquirides en 2017 i 2018 que reflexionen sobre l’evolució de la paraula de generació en generació. Aquesta exposició, amb peces de Mar Arza, Marta Negre i Mery Sales, estarà disponible també fins al 9 de gener.

 A més, el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) de València exposa, a la Sala Ferreres Goerlich, ‘Art contemporani de la Generalitat Valenciana IV’, l’exposició amb les últimes adquisicions del pla en 2020. En total són 37 obres que componen la mostra més àmplia de la línia impulsada per la Conselleria, i que poden gaudir-se fins al 23 de gener.

 Així mateix, demà dijous, 11 de novembre, es presentarà ‘Art contemporani de la Generalitat Valenciana III’ a Las Cigarreras d’Alacant. Aquesta exposició reuneix les obres adquirides en 2019, amb artistes de diverses generacions i sensibilitats que aborden el procés de creació artística des de diversos plantejaments tècnics i estilístics, diferents maneres de fer i, sobretot, de veure, d’enfrontar-nos a la realitat que ens és més pròxima, als nostres paisatges més pròxims, així com a les dinàmiques globals que marquen el nostre temps.