Home Alcoi Alumnes de generació espontània del Campus d’Alcoi de la UPV participen en...

Alumnes de generació espontània del Campus d’Alcoi de la UPV participen en premis de disseny d’àmbit mundial

248
0
SHARE

La participació dels estudiants del Campus d’Alcoi de la Universitat Politècnica de València (UPV) va més allà de l’àmbit purament docent. És el cas dels integrants del grup de Generació Espontània, Retos EPSA. Han participat en el iF Design Talent Award 2021 en modalitat d’estudiants, un dels premis de disseny més importants de tot el món.

Un dels projectes que han presentat al prestigiós concurs internacional ha sigut ‘Susan’, un joc educatiu dirigit a xiquets d’entre 6 i 12 anys amb Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH). Des de Retos EPSA indiquen que l’objectiu “és ajudar amb el nostre disseny a millorar la vida de xiquets que pateixen un problema que ha augmentat en l’actualitat. Finalment, després d’una investigació, una enquesta i diversos esbossos, ens enfoquem en la hiperactivitat infantil”.

Susan està elaborat en dues parts. El hardware, el qual està confeccionat amb Mater-Bi, que és un termoplàstic biodegradable i compostable que ofereix una producció sostenible on també es troben els components elèctrics. I la segona part, el software, que és una aplicació expressament dissenyada per a ajudar els xiquets a utilitzar els jocs, així com també serveix de teràpia psicològica en línia i avaluar el progrés de l’individu.

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el TDAH “es caracteritza per la dificultat per a parar atenció, l’excés d’activitat i el menyspreu per les conseqüències de les pròpies accions, en un grau no apropiat per a l’edat de la persona”. L’OMS també apunta que “no abordar els trastorns mentals dels adolescents té conseqüències que s’estenen fins a l’edat adulta, i que afecten tant la salut física com a la mental i limiten les oportunitats de portar una vida adulta satisfactòria”.

Altres projectes presentats

El principal objectiu d’EDIK és crear un mobiliari amb la finalitat d’obtindre una educació de qualitat amb la reducció de material escolar als països subdesenvolupats. Aquest pupitre disposa de dues funcions: d’una banda, la pissarra, eliminant el material escolar com els folis i permetent potenciar la creativitat de l’alumnat. Aquesta conté una ranura per a la col·locació dels guixos. L’altra part del pupitre té la funció de taula, on es troba un buidatge en forma redona per als bolígrafs i llapis.

Un altre dels projectes és ‘Portable WhiteBoard’. Es tracta d’una pissarra blanca, portàtil, desmuntable i amb dimensions ajustables. Està realitzada amb materials 100% reciclables i de gran qualitat pel que contribueix amb el moviment Zero Waste. A més, és una pissarra lleugera i de ràpid muntatge i instal·lació. Compta amb una superfície màxima de 60 x 90 cm i amb una altura mitjana de 1,5 m.

La pissarra està creada a partir de panells de 20×30 cm que s’uneixen els uns amb els altres mitjançant imants. Com a sistema de subjecció de la pissarra, s’inclou un mecanisme amb dues potes telescòpiques d’altura regulable, que encaixen en els laterals de la pissarra. Es pot desmuntar i portar-la fàcilment en la motxilla.

L’últim dels projecte presentat en l’iF Design Talent Award 2021 és ‘Flip – desk’. El seu objectiu és facilitar d’una certa manera la mobilitat de xiquets de tot el món residents en zones rurals on existeixen grans distàncies entre les seues cases i les escoles. El producte es caracteritza per tindre una doble funcionalitat perquè, a més de transport de material escolar, va ser pensat per a convertir-se també en una taula ja que en nombrosos països del món els espais educatius per a aquests xiquets no són els més adequats per a obtindre una bona educació.

Perquè el Flip-desk fóra un producte sostenible havia d’estar compost mitjançant materials que entraren dins del marc de la sostenibilitat com ho són la fusta i l’acer, a més també compta amb rodes de goma per a una major versatilitat a l’hora de recórrer les diferents superfícies que puguen anar apareixent al llarg del trajecte.

Tots els projectes tenen alguna relació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), encara que el més vinculat és el ODS 4: Educació de qualitat. Tots aquests projectes han sigut dissenyats per membres de Retos EPSA: Clara Gómez, Carla Lacasa, Marta Perestyuk, Edgar Gallego, Luz María González, Alejandro Hung, Daniel López, Stephanie Ponce, Marta María Palomino, Claudia Vázquez, Asier Neira, Lluís Sempere, Esther Domínguez, Lucía Redondo, Aitana Alonso, Elena Carrión, Rodrigo Nelson, Àlma Zamora, Lucía Capdepón, Almudena Sánchez, Valentina Silva, Iker Jauregui i Ana Guillén.