Carlos Mazón: “Som la primera institució provincial que implementa aquesta eina per a incrementar la seguretat i afavorir la capacitat de resposta dels efectius del Consorci Provincial”
Amb l’objectiu de facilitar l’ús de la plataforma, s’ha dissenyat un pla de formació que s’exportarà a tots els municipis del territori
El Consorci de Bombers de la Diputació d’Alacant ha implementat una nova aplicació mòbil destinada al control i monitoratge de les cremes agrícoles. El president de la institució provincial, Carlos Mazón, i el diputat d’Emergències, Javier Sendra, van presentar el matí de divendres aquesta innovadora plataforma tecnològica que, a més, permetrà reduir el risc d’incidents i previndre incendis forestals.
L’acte ha comptat també amb la intervenció de l’inspector cap del Servei, José Rubio, i amb la del representant de l’empresa que ha desenvolupat la proposta, Jorge Aura.
“Som la primera Diputació que posa en marxa aquesta iniciativa preventiva, pionera en tota Espanya, per a controlar i minimitzar el risc de les cremes de restes de poda i restolls”, ha assenyalat el president, qui ha recordat que, durant l’època estival, quan la probabilitat d’incendis és especialment alta, “aquest tipus d’accions estan absolutament prohibides”.
”Control Foc” és el nom d’aquesta eina que connecta a ciutadans, bombers i ajuntaments i que presenta un disseny senzill i intuïtiu perquè puga ser usada sense dificultat, especialment per les persones majors.
L’app es pot descarregar gratuïtament en qualsevol telèfon intel·ligent, ja siga IOS o Android, i ofereix diferents prestacions en funció del tipus d’usuari. Als agricultors els permet consultar informació sobre aspectes com els nivells de preemergència, si està permés o no realitzar aquesta activitat i, fins i tot, si hi ha avisos o restriccions vigents. A més, podran indicar l’hora d’inici i de fi de la crema per a activar el monitoratge per part dels efectius del Consorci Provincial i avisar-los immediatament en cas que es produïsca qualsevol situació d’emergència o descontrol del foc. “Amb només prémer un botó, el sistema enviarà als bombers les coordenades d’ubicació perquè l’extinció siga més ràpida, coordinada i eficaç”, ha explicat el representant de l’empresa.
Als membres del CPBA, per part seua, els ajuda a controlar les cremes mitjançant un sistema de geolocalització i els possibilita el seguiment en directe d’aquestes, de manera que, si l’agricultor activa l’alerta d’incendis, els bombers reben la notificació de manera instantània. “Gràcies a aquesta iniciativa, que combina els recursos del Centre de Control amb l’atenció telefònica i en línia, el CPBA augmenta la seua capacitat de resposta davant una crema descontrolada”, ha manifestat el diputat.
Aquesta aplicació també presenta múltiples avantatges per als consistoris, ja que simplifica els processos administratius per a donar d’alta als usuaris de cremes, facilitant l’enviament de notificacions als mateixos i reduint la càrrega de treball dels tècnics municipals, augmenta l’eficàcia en la gestió de la informació i ofereix un major control de la seguretat.
Amb l’objectiu de facilitar l’ús de la plataforma, la Diputació d’Alacant ha dissenyat, al costat de l’empresa encarregada de la proposta, un pla de formació que s’exportarà a tots els municipis de la província perquè ajuntaments i usuaris aprenguen a utilitzar-la.
En una primera fase, els cursos s’impartiran a les poblacions de menys de 5.000 habitants, “amb la finalitat que el pròxim 15 d’octubre, quan tornen a autoritzar-se les cremes agrícoles, els veïns de la localitat i els treballadors del consistori estiguen preparats i familiaritzats amb aquest projecte”, ha indicat Sendra, qui ha avançat que, posteriorment les sessions s’estendran a la resta del territori.
Finalment, el president ha destacat el “magnífic treball” dels bombers del Consorci Provincial “un equip de professionals del qual estem molt orgullosos per la seua enorme dedicació i excel·lent preparació”, al mateix temps que ha recalcat que des de la Diputació d’Alacant “cada dia són més els recursos que dediquem i la inversió que realitzem amb la finalitat de garantir la seguretat i oferir el millor servei, tant a municipis com a ciutadans”.