Els veïns i veïnes de Benillup, a la comarca del Comtat, han enviat una carta al President de la Generalitat Valenciana el passat 17 de gener de 2026 per demanar-li que s’implique personalment en la resolució definitiva del greu problema que afecta el municipi des de fa més de vint-i-cinc anys: les solsides i despreniments del barranc de Caraita cada vegada que es produeixen pluges persistents.
El barranc de Caraita discorre pel nucli urbà del poble, amb diversos habitatges situats a molt poca distància del talús. Des de l’any 2004, els episodis de pluja intensa han provocat una erosió constant del terreny, amb despreniments de terra que generen una situació de por i incertesa permanent entre el veïnat. En alguns punts, les vivendes es troben a escassos metres del precipici.
Al llarg d’aquestes dècades, tant l’Ajuntament de Benillup com els veïns i veïnes han adreçat nombrosos escrits i sol·licituds a diverses conselleries de la Generalitat Valenciana i a altres organismes competents, reclamant una actuació estructural que pose fi de manera definitiva a aquesta situació. Tot i això, denuncien que les respostes han sigut parcials, genèriques o limitades a actuacions puntuals que no han resolt el problema de fons.
Molt ressò, cap inversió
La problemàtica del barranc de Caraita ha tingut també un ampli ressò als mitjans de comunicació locals, comarcals i autonòmics al llarg dels anys, especialment després de cada episodi de pluges importants. Malgrat aquesta visibilitat pública i l’existència d’informes tècnics que reconeixen el risc, fins a hui no s’ha executat cap intervenció integral que garantisca la seguretat del nucli urbà.
En la carta enviada al President de la Generalitat, els veïns exposen detalladament els antecedents del cas, el recorregut administratiu seguit i la situació actual de risc, i reclamen un lideratge polític clar que impulse la coordinació entre conselleries i desbloquege una solució definitiva. “No demanem privilegis, només poder viure al nostre poble sense por cada vegada que plou”, assenyalen.
Casos similars
Els veïns confien que la Presidència de la Generalitat Valenciana atenga aquesta petició i done una resposta clara, més encara en el context actual de canvi climàtic i després dels recents fets ocorreguts a altres territoris. A Sicília, un municipi sencer està literalment caient cap a un barranc a conseqüència de la inestabilitat del terreny, mentre que a Andalusia els últims temporals de pluges han provocat greus danys i situacions d’emergència en diverses poblacions.
Aquests episodis, assenyalen, demostren què pot passar quan no s’actua a temps davant riscos coneguts que afecten zones habitades. “El barranc de Caraita és un punt negre perfectament identificat des de fa anys. Esperem que no calga lamentar cap desgràcia per a què s’actue“, adverteixen.
Benillup és un municipi menut, amb recursos molt limitats, que no pot assumir per si sol una actuació tècnica i econòmica d’aquesta magnitud. Per això, els veïns aposten per una solució liderada per la Generalitat Valenciana que garantisca la seguretat de les persones i el futur del poble. A horas d’ara, els veïns i veïnes de Benillup resten a l’espera d’una resposta oficial del President de la Generalitat, “confiant en el seu compromís i responsabilitat per donar una solució definitiva al barranc de Caraita”, afirma el comunicat remés als mitjans de comunicació.
Cessió de terrenys
Esta demanda contrasta amb la situació de la major part dels terrenys privats que linden amb el talús del barranc de Caraita. Segons el propi Alcalde, Javi Navarro, part de la solució passa per que els propietaris d’eixos terrenys els cedisquen a l’Ajuntament. Tot per a permetre que actuen els recursos previstos pel pla de consolidació del barranc redactat per la Diputació d’Alacant.
El projecte passaria per consolidar la zona alta del barranc, aquella més propera al nucli urbà. Segons l’anàlisi de l’ens provincial, no seria necessari intervindre en la base del barranc, que consideren consolidada gràcies a la coberta vegetal. Des del Consistori estimen la inversió necessària en uns 400.000€, tot i que pel moment no hi ha cap partida pressupostària destinada al projecte.






