L’Ajuntament d’Alcoi ha aprovat aquest dimarts 18 de novembre en un Ple Extraordinari l’expedient per concursar el servei municipal de recollida i transport de residus sòlids urbans i el servei de neteja viària. Aquesta nova licitació, que es presenta dividida en dos lots diferenciats, suposa una transformació integral del servei amb un pressupost global de 6.699.337,56€, xifra que representa un increment del 57% respecte al contracte actual.
A més, la sessió ha servit per a aprovar l’encàrrec a l’Empresa Municipal de Serveis d’Alcoi (Emsalcoia) per a la gestió directa de la neteja dels edificis públics, reforçant així l’aposta per la gestió pública dels serveis essencials. Tot dins de la que és una de les majors despeses que afronta anualment l’Ajuntament de la capital de l’Alcoià.
El Regidor d’Emergència Climàtica, Raül Llopis, ha defensat la necessitat d’aquest nou contracte que “modernitza de manera integral els serveis, amplia la plantilla i introdueix criteris de sostenibilitat”, afirme la nota de premsa. El lot corresponent al servei de recollida de residus tindrà una duració de cinc anys no prorrogables, mentre que el de neteja viària s’ha fixat en dos anys, prorrogables fins a un màxim de cinc.
Llopis ha subratllat que aquesta estructura “deixa la porta oberta a un model més públic, preservant en el futur la possibilitat real i viable de municipalitzar la neteja viària si així ho decideix una majoria del plenari”. El nou contracte respon a una actualització “realista” -valora el comunicat municipal- de les necessitats del municipi després d’anys d’increment en la generació de residus i l’aparició de nous barris.
Més personal i major tecnologia
La dotació econòmica es distribueix en 3.122.997,64€ per a la recollida de residus i 3.576.339,92€ per a la neteja viària. Aquest augment de més de 2,4 milions d’euros permetrà un reforç significatiu dels recursos humans, passant dels 78 treballadors actuals a una plantilla de 104 professionals, amb la incorporació de 26 nous operaris que garantiran una millor cobertura en tots els barris i un increment de la freqüència de pas.
En matèria de residus, la principal novetat serà la implantació de sistemes tecnològics avançats. Totes les illes de contenidors estaran formades per cinc unitats, incorporant el contenidor marró amb pany electrònic per a la fracció orgànica. Això permetrà implementar la Taxa per Generació, un sistema voluntari on la ciutadania, mitjançant una aplicació mòbil o un clauer, podrà registrar les seues aportacions. Aquells usuaris que realitzen un mínim de 60 aportacions anuals podran acollir-se a beneficis fiscals, fomentant així un reciclatge responsable.
El servei també contempla millores com la recollida porta a porta del cartó comercial, l’expansió de l’orgànica en el sector terciari fins a 245 establiments i la recollida de voluminosos també en horari de vesprada. A més, s’actuarà específicament en els polígons industrials amb sensors de pesatge als vehicles per a aplicar el pagament per generació a les empreses. La neteja dels contenidors s’adaptarà a l’estacionalitat, intensificant-se durant els mesos d’estiu fins a quatre vegades al mes per a la fracció resta i orgànica per a evitar males olors.
Neteja viària els diumenges
Pel que fa a la neteja viària, el contracte introdueix una millora global amb l’objectiu de garantir un servei constant. Es reforça l’agranat manual fins als 26 operaris i s’estableix un servei de diumenges i festius amb set efectius, assegurant la neteja durant tota la setmana. Entre les novetats destaca la creació de brigades especialitzades per a àrees recreatives, la neteja d’ubicacions de contenidors, serveis d’aigua a pressió per a paviments i un operari dedicat exclusivament al barri de Batoi. També s’inclou la neteja mensual de l’estany del riu i un dispositiu reforçat per a les Festes.
Neteja d’edificis per l’empresa pública
Paral·lelament a la licitació principal, el Ple ha aprovat l’encàrrec a Emsalcoi per a la gestió directa de la neteja d’edificis públics. El pròxim dia 28 de novembre es celebrarà un consell d’administració de l’empresa municipal per a llançar diverses licitacions necessàries, com la de maquinària i útils, paper higiènic, el rènting de furgoneta i un programa informàtic de gestió de personal, a més de procedir a la selecció de personal per al servei d’ajuda a domicili i neteja.
El regidor Raül Llopis ha destacat que aquest contracte “és fruit d’un treball continuat durant anys, iniciat per responsables anteriors i mantingut gràcies a la constància de tot l’equip”. Ha assegurat que el procés “ha comptat amb reunions amb tots els grups polítics”, valorant molt positivament un treball que “ha enriquit els plecs i els ha fet més sòlids i útils per a la ciutat”.
Suports polítics
Sobre les aportacions dels grups municipals, Llopis ha afirmat que “totes han sigut constructives, des de les més alineades al model proposat fins a les que plantejaven enfocaments alternatius”. També ha volgut agrair especialment el paper de Compromís Alcoi i l’abstenció responsable de Guanyar Alcoi, que “fa possible que aquest contracte tire endavant i demostra que els grans assumptes de ciutat mereixen consens i altura de mires”.
Finalment, el regidor ha destacat que el nou model “deixa oberta la porta a futures municipalitzacions, com la de la neteja viària, gràcies a la divisió en dos lots“. I ha conclòs afirmant que “este contracte modernitza de manera integral els serveis de neteja i recollida, reforça el personal, incorpora tecnologia, millora la sostenibilitat i marcarà una diferència real en la qualitat de vida de la ciutadania d’Alcoi”.
El PP denúncia sobrecostos
Per la seua banda, el principal grup de l’oposició alcoiana, el PP, ha criticat esta aprovació, denunciant que la divisió en 2 lots de la contracta suposa un sobrecost per a les arques municipals de 200.000€. Per als conservadors, la confecció del contracte respon a l’assoliment per part del Govern Municipal de les tesis de Guanyar a canvi de “mantindre’s en el silló”, segons ha assegurat el regidor popular Jordi Reig.






