El President de la Generalitat, Carlos Mazón, ha exigit al Govern d’Espanya la posada en marxa “immediata” de la segona pista de l’aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández, ja que la no execució d’esta infraestructura posa en risc 800 milions d’euros anuals en el PIB provincial i 14.800 llocs de treball a l’any que no podrien mantindre’s o crear-se durant el període 2024-2030.
Així es posa de manifest en l’estudi de l’impacte econòmic de la necessitat d’esta infraestructura, elaborat per la Cambra de Comerç d’Alacant, la presentació del qual ha comptat amb la presència del cap del Consell. Durant la seua intervenció, el cap del Consell ha avançat que l’informe realitzat per l’entitat cameral alacantina s’entregarà demà a la direcció d’AENA i ha sol·licitat la modificació de l’actual marc inversor planificador d’AENA perquè “cada dia de retard és una pèrdua d’oportunitats”.
Així, s’ha referit al fet que cada dia que passa “perdem 2,2 milions d’euros i es deixen de crear prop de 50 ocupacions”, per la qual cosa ha rebutjat l’estudi d’esta infraestructura en el pròxim període de 2027-2031 “perquè és un ajornament en si mateix”.
En eixe sentit, ha subratllat que esta reivindicació està acreditada tècnicament des del rigor i ha assenyalat la capacitat turística sostenible d’Alacant, “amb un creixement equilibrat, capaç de crear ocupació”, així com “l’esforç a tirar avant infraestructures a pesar de ser l’última província en els pressupostos generals de l’Estat”.
Igualment, ha demandat el mateix tracte que va tindre l’aeroport de Màlaga l’ampliació del qual “es va posar en 2012 molt abans d’arribar al màxim de la seua capacitat i molt abans d’arribar al punt en el qual es troba Alacant amb connexió ferroviària”. De la mateixa manera, ha proposat la creació “d’una autoritat independent d’infraestructures” a Espanya a la manera de l’AIREF “que prioritze les inversions estratègiques en funció de dades objectives”.
L’aeroport, a punt de la saturació
L’informe elaborat pels tècnics de la Cambra de Comerç d’Alacant conclou que, en l’actualitat, l’aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández està prop de nivells de saturació, ja que les xifres de trànsit de passatgers previstes per a 2026 s’han superat en 2023, amb 15,7 milions de passatgers.
Una altra de les conclusions que llança l’estudi és que la capacitat de creixement de l’aeroport se superarà en 2026 amb prop de 20 milions de passatgers i no podrà fer front a futurs augments del trànsit que podrien rondar els dos milions de passatgers a l’any. Xifres que deixarien prop de 6.500 milions d’€ de gasto turístic en el període 2024-2030, segons les previsions de l’entitat cameral alacantina.
Davant d’estes xifres, el cap del Consell ha exigit al govern d’Espanya una resposta a la reivindicació de la segona pista d’este aeroport “perquè ja no cal interpretar l’abast d’esta necessitat”. Igualment, ha agraït el treball realitzat per la Cambra de Comerç d’Alacant del qual ha afirmat que “és un aval tècnic de primer orde i una garantia de rigor”.
La posició dels empresaris
Per la seua banda César Quintanilla, President de la Unió Empresarial de la Província d’Alacant (UEPAL), s’ha sumat a les reivindicacions sobre la segona pista de l’aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández després de conèixer el resultat de l’informe de la Cambra de Comerç d’Alacant i els dades d’impacte econòmic que suposa per a l’economia provincial.
Des del seu punt de vista, la contundència de l’informe confirma “una necessitat que ningú no posa en dubte en aquests moments. Per tant, UEPAL se suma a la petició i reclama la construcció com més aviat millor d’aquesta infraestructura, el retard de la qual suposa pèrdues diàries en oportunitats, en ocupació i en ingressos per a l’economia de la província d’Alacant”, ha comentat.
Quintanilla entén que “la província d’Alacant acumula un dèficit inversor important per part del Govern d’Espanya, una situació que hem de revertir com més aviat millor”.